سخنرانی علمی

شیوه ارائه محتواهای علمی در رشته ها و موضوعات گوناگون از مسائل مهم در انتقال محتوا و ترویج علم می-باشد. منظور از سخنرانی علمی، ارائه یک محتوای علمی در زمان مشخص با ایجاد جذابیت به منظور انتقال هر چه بهتر محتوا به مخاطبین می باشد.
ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که استندآپ علمی تفاوت فراوانی در محتوا با استندآپ کمدی دارد و در این بخش هدف تنها ایجاد خنده و نشاط در مخاطب نمی باشد. هر چند استفاده از لطائف و ظرائف زبانی و بدنی برای انتقال بهتر محتوا می تواند به ارائه ای موفق کمک نماید.
هدف از برگزاری محور سخنرانی های علمی در جشنواره دانش آموزی همتا ارزیابی و ارتقاء سطح توانمندی های دانش آموزان در ارائه مطالب می باشد.
بی شک برای دست¬یابی به این مهم انتخاب موضوع مناسب، تسلط به محتوا، مدیریت زمان، ایجاد جذابیت، تسلط به کلام، بدن و کنترل صحنه از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند.
به دانش آموزان توصیه می گردد برای آماده سازی مناسب تر، ملاک های ارزیابی و داوری را با دقت کامل مطالعه نمایند.
دانش آموزان در انتخاب موضوعات خود در تمامی زمینه های علمی آزاد می باشند.
نکته: موضوعات می بایست بر پایه مستندات علمی باشند و هدف از ارائه انتقال محتوای علمی باشد. لذا ارائه هایی که صرفا دارای جذابیت بوده و فاقد ارزش و محتوای علمی باشند از دور رقابت خارج خواهند گردید.
مثال: پیوند کووالانسی، ارتباط موسیقی و ریاضی، مینیمالیسم در ادبیات معاصر ایران، انتخاب طبیعی، پلاسما، ربات های زیستی، شیوه برشت، رسانه ها در جنگ سرد، معماری سبز، لغات مشابه در زبان فارسی و فرانسوی، سیاه چاله، مینیاتور و نقاشی چین، آسیب دیدگی ورزشی و …
تذکر: موضوع ارائه می بایست در هر مرحله متفاوت از مرحله دیگر باشد.
ملاک های ارزیابی و داوری:
• انتخاب موضوع
• انتخاب عنوان جذاب و مناسب برای ارائه
• لحن و بیان مناسب و استفاده از زبان بدن
• تسلط به موضوع و محتوا
• استفاده از ابزار فیزیکی و الکترونیکی
• تعامل با مخاطبین
• انسجام در روند ارائه و داشتن طرح و برنامه
• بکارگیری ابزارهای خلاصه سازی، شعر، ریتم و موسیقی، نمایش و … برای انتقال محتوا
• ایجاد حس جذابیت و ترغیب مخاطب به پیگیری مطلب ارائه شده در آینده
• مدیریت زمان
همه دانش‌آموزان مقاطع دوره ابتدایی، اول و دوم متوسطه می‌توانند در این محور شرکت کنند و دانش اموزان در هر مقطع فقط با دانش آموزان هم مقطع خود به رقابت می‌پردازند.
داوری هر مقطع به صورت جداگانه انجام می پذیرد. داوری توسط هیات داوران توسط فرم های داوری دقیق و اختصاصی با توجه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی انجام می شود.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به صورت فردی (تک نفره) اقدام کنید.
در این محور شرکت کنندگان مطابق زمان بندی اعلام شده لازم است برای ارائه آماده شده و در بازه زمانی 7 الی 10 دقیقه ارائه خود را انجام بدهند
در انتهای ارائه نیز در بازه زمانی 10 دقیقه فرصتی برای پرسش و پاسخ حاضرین و داوران در نظر بگیرید.